3 rutes per visitar els llacs d’Andorra

Són molts els llocs que ens ofereix Andorra per recórrer, visitar, estar en contacte amb la natura i practicar alguna disciplina esportiva. En qualsevol recorregut pel Principat et pots trobar amb ports de muntanya, valls, rius, boscos i llacs d’origen glacial. Veritables postals de bellesa natural que ens conviden a gaudir-les i a imaginar com era aquesta part del món en el passat. Hi ha centenars d’aquests paratges lacustres en les altes muntanyes andorranes, aquí et proposem una selecció de 3 rutes que et portaran fins a alguns d’ells.

El Llac d’Engolasters

Té la particularitat de ser l’únic dels grans llacs d’Andorra que es troba a menys de 2.000 metres d’altura i és dels més accessibles. Una ruta curta, menys de 2 quilòmetres, ideal per als que vulguin fer senderisme en família, amb nens, o per als que no disposin de molt temps, perquè en només un parell d’hores podran estar de tornada al punt de partida, que és situat davant del Museu de l’Automòbil d’Encamp. Aquí els rètols senyalitzen el camí que creuarà algun que altre rierol fins a arribar al GR-11. A partir d’aquest punt són els senyals vermells i blancs els que has de seguir per descobrir el paisatge andorrà, amb la seva flora i l’aigua. Aquest recurs natural va donar lloc a la presa que es va construir el 1934 i que alberga un gran nombre de truites, tan apreciades pels pescadors que solen instal·lar-se durant llargues hores a la riba del llac.

Llacs de Tristaina

Una ruta molt pintoresca i, en estar molt ben senyalitzada i no tenir massa dificultats, un dels itineraris més populars pels senderistes que arriben a la parròquia d’Ordino. Són poc més de 4 quilòmetres de traçat circular que es poden fer en menys de 3 hores perquè els desnivells, tant de pujada com de baixada, no superen els 220 metres. Es parteix de l’estació d’esquí de Vallnord, però poc abans d’arribar ja tenim el primer punt d’interès: l’Arcalís 91. És un immens anell d’acer fet per l’escultor Mauro Staccioli a manera de finestra circular, per la qual es pot observar el paisatge, que simbolitza la perfecció i l’eternitat.

Posada en marxa la caminada els objectius del circuit són el llac Primer, el de més contrast visual pel blau de les seves aigües, el llac del Mig, que es troba voltat per tarteres i colls i, el més gran dels tres, el llac de Més Amunt. Aquest està situat al peu del pic Tristaina en un espectacular paisatge de glacera d’alta muntanya, per la qual cosa sempre és bo anar equipats de roba d’abrigar, ja que les condicions climatològiques poden canviar ràpidament.

Els llacs de Pessons

Un fantàstic itinerari de gairebé 10 quilòmetres que podràs fer en, aproximadament, 4 hores. Són 9 llacs, el més gran circ glacial granític d’Andorra, que aniràs descobrint després de superar 500 metres de desnivell, però a través de camins amb pujades i baixades sense massa dificultats, fins a arribar als gairebé 2.600 metres d’altura.

La ruta s’inicia a Grau Roig, a l’estació d’esquí Grandvalira. Si arribes en cotxe, pots deixar-lo al pàrquing del Cubil i caminar en direcció al telecadira per pujar per la pista uns 1.500 metres fins a l’Estany Primer, des d’on pots observar els pics de Montmalús, Ríbuls i Pessons. Deixant el llac a la teva dreta continua el camí que et porta a tots els llacs: el Forcat; el Rodó, que té una vista que els abasta a tots; el Meligar, aquí són les muntanyes les que s’imposen en la panoràmica; el llac de les Fonts, al qual s’arriba després de passar una zona de grans pedres de granit. I ja amb el camí que es fa una mica més recte arribes al llac Cap de Pessons.

Aquestes rutes recorren senders que, depenent de les condicions climàtiques, durant el mes de març poden estar coberts de neu. De manera que les raquetes, que pots utilitzar sense necessitat de cap entrenament o classe prèvia, poden ser una opció ideal per recórrer-los en família durant aquestes setmanes.

*Fotografies cedides per Turisme Andorra.